Як свідчать дослідження, вірші починають втрачати своїх прихильників у початковій школі тоді, коли діти отримують певний негативний досвід: спроби вивчити великий за обсягом вірш, змарнований час, неприємні хвилини невдалої розповіді перед класом тощо.
Дуже важливо допомогти дитині на цьому етапі знайомства з поезією, коли вона ще відчуває до неї позитивне емоційне ставлення, бажає слухати, читати, вчити напам’ять, хоча ще не має достатнього рівня техніки читання та власного досвіду для того, щоб самостійно сприймати художні твори. Тобто зробити це на самому початку.
Чому дитина не запам’ятовує вірш? Розглянемо варіант, коли вірш відповідає всім вимогам (див. «Заповіді» К. Чуковського, с. 26-32), тобто проблема не в самому творі.
Традиційно методисти пропонують учням поради-пам’ятки таких видів.
Як швидко вивчити вірш напам’ять №1
- Прочитай виразно вірш.
- З’ясуй, про що (про кого) йдеться у вірші.
- З’ясуй незрозуміле у змісті й образах.
- Прочитай вірш ще раз, поділи його на завершені за змістом логічні частини.
- Намагайся уявити собі зміст кожної частини у відповідних картинках, образах.
- Прочитай два-три рази почергово кожну частину вірша.
- Закрий книжечку й відтвори прочитане напам’ять.
- Перечитай ще раз увесь вірш.
- Розкажи вірш напам’ять.
Як швидко вивчити вірш напам’ять №2
- Прочитай вірш уголос.
- Поясни значення незрозумілих слів.
- Прочитай вірш ще раз. Намагайся зрозуміти його настрій, інтонацію, ритм.
- Прочитай вірш ще два-три рази. Намагайся його запам’ятати.
- За кілька хвилин повтори вірш із пам’яті, за необхідності зазирай у текст.
- Пізніше повтори вірш ще два-три рази, не зазираючи в текст.
- Перед сном ще раз повтори вірш.
- Уранці наступного дня прочитай вірш ще раз, а потім розкажи його напам’ять.
Як швидко вивчити вірш напам’ять №3
- Прочитай вірш. Дай відповідь на запитання «Про що розповідається у вірші?»
- Прочитай твір повільно.
- Розділи вірш на уривки, які мають закінчений характер.
- Образно уяви, про що розповідається в кожному уривку. Якщо можеш, зроби малюнок до них.
- Прочитай декілька разів вірш уголос.
- Спробуй розповісти весь вірш, підглядаючи в текст.
Спершу слід прочитати й зрозуміти ці пам’ятки. Уявіть собі дитину, яка ще не вміє читати так, як дорослий. Скільки зусиль їй треба докласти для того, щоб виконати ці інструкції! Це не значить, що треба відмовлятися від пам’яток, але використовувати їх краще з 3 класу.
Що ж робити в 2 та 3 класі? Як найчастіше вирішують цю проблему? Кількістю повторів. При цьому треба пам’ятати, що вивчення віршів пов’язано з індивідуальними особливостями пам’яті. Одному достатньо виразно прочитати вірш, щоб запам’ятати його, а іншому потрібно докладати для цього зусилля протягом декількох днів. Неможна вимагати від усіх однакової швидкості запам’ятовування.
Якщо вивчити вірш треба «на завтра», то корисним буде прийом повторення, рознесеного в часі. Тобто прочитати кілька разів удень (не намагаючись усе запам’ятати), потім через деякий час і обов’язково перед сном, саме тоді інформація обробляється ефективніше. Уранці прочитати — повторити. Якщо вивчений вірш треба буде розповідати через кілька днів, то повторення кожного дня, особливо на ніч, допоможуть міцно запам’ятати вірш.
Але все одно, такі повторення використовують переважно можливості пам’яті. Що ще може допомогти учневі початкових класів та його батькам?
Одна з найбільш розповсюджених причин незапам’я- тонування вірша полягає в тому, що дитина не уявляє собі його зміст. Не те щоб зовсім не ‘уявляє, але образи нечіткі, неяскраві, не викликають відповідних почуттів. Часто це буває, коли вірш читається самою дитиною, в дуже швидкому темпі. Іноді молоді вчителі захоплюються темпом (швидкістю) читання і не приділяють достатньої уваги розумінню. У дитини виробляється звичка зосереджуватися лише на зовнішньому аспекті виконання. Вірш забувається ще й тоді, коли той, хто його читає для дитини (вчитель, батьки, інші учні), теж поспішає, не дотримується необхідних пауз. Пригадайте, чи полюбляли ви слухати вірші у виконанні своїх однокласників. Якщо так, то вам дуже пощастило, а ваша вчителька заслуговує найвищої похвали. Але як правило, на уроці, коли перевіряють вивчені напам’ять вірші, досить нудно.
Під час читання віршів в уяві виникають певні образи. У вірші їх зазвичай чимало. Для того щоб зрозуміти, відчути те, що заклав автор, треба докласти зусиль, підключити творчу уяву. Можна порівняти роботу уяви з працею художника: один образ як один мазок, і так, не поспішаючи, з’являється картина. А якщо читати вірш, не даючи слухачам «домалювати» картину — усі мазки зліпилися в одну велику «мазню», з якої нібито щось видно, але дуже замазано, наплутано. Тому одне з правил, яке повинні запам’ятати і дорослий, і дитина: читаючи вірші, не можна поспішати,
З віком дитини росте кількість і обсяг віршів для вивчення напам’ять. Поступово пам’ять школяра заповнюється різноманітними відомостями, і запам’ятовування відбувається повільніше. Але і в цьому можна допомогти, якщо саме в цей період озброїти дитину прийомами образного сприймання віршів, які допоможуть створити й умови легкого запам’ятовування творів.
Прийоми для образного уявлення та швидкого вичення вірша:
- за допомогою рухів;
- за допомогою одночасного малювання;
- за допомогою підготовлених малюнків;
- за допомогою слів-опор.
Немає коментарів:
Дописати коментар