четвер, 28 січня 2016 р.

Геометричні орнаменти в українській народній вишивці. 3 клас. Трудове навчання

Тема. Геометричні орнаменти в українській народній вишивці. Створення на основі геометричних фігур орнаментів для вишивок, перенесення малюнків на тканину. Вишивання хрестиком.
         Мета. Ознайомити учнів з місцевими зразками вишивок, традиційними узорами і кольорами, із смисловим значенням мотивів старовинних геометричних орнаментів. Вчити створювати на основі геометричних фігур орнаменти вишивок, переносити малюнки на тканину. Сприяти розвиткові пізнавальних інтересів учнів, формувати естетичний смак. Берегти національну спадщину народу, прищеплювати любов до української вишивки, , повагу до праці вишивальниці.


         Обладнання. Виставка вишивок “ Україна моя вишивана ”, зразки орнаментів, трафарети, геометричний набір фігур, магнітна дошка, калейдоскопи, кольорові олівці, технологічна картка, інструменти та приладдя для вишивання, мультимедійний проектор, інтерактивна дошка

Хід уроку
                  I.                        Підготовка робочих місць.
              II.                        Організаційний момент.
           III.                        Актуалізація опорних знань.
На інтерактивну дошку проектується фрагмент кліпу «Вишиванка» на слова М.Соми, муз. О.Сандлера у виконанні Діани

Розповідь учнів про вишивку (група «Дивосвіт»)

В Україні вишивати вміли скрізь. Довгими зимовими вечорами, під час вечорниць за тихою розмовою або піснею. Людина намагалася прикрасити своє життя, зробити радісною важку щоденну працю.
Важливо було не просто мати білу сорочку, кептарик або шматок полотна для витирання рук. Кожну річ люди якось оздоблювали, прикрашали. Тоді за допомогою лише голки й нитки на простому полотні народжувалися неперевершені узори вишивок.
З давніх-давен люди вірили у чудодійну силу вишивки. Рушники вішали над вікнами, над дверима, на покуті – це обереги від усього злого, що може зайти в дім. Розміщення вишивки на рукавах сорочки повязане із вшануванням руки як знаряддя праці, побажання їй сили і вправності.
Вчитель. Вишивка – це духовний символ народу, рідного краю, батьківської оселі, тепла материнських рук.

IV.            Повідомлення теми і мети уроку
У другому класі ми з вами переглянули виставку у Центрі культури і дозвілля місцевої вишивальниці Валентини Лаврушко,  побували на екскурсії у шкільному музеї народознавства, а сьогодні на виховній годині побачили колекцію вишивок майстрині Гаврисишин Н.М.


1.                Бесіда з учнями учнів про види орнаментів (група «Гармонія»)
Вишивки можна читати, треба лише розумітися на її орнаментах. Подивіться у калейдоскопи.
- Що ви бачите? (узори, візерунки).
- А що таке орнамент?
Орнамент – це візерунок, який утворюється шляхом ритмічного повторювання, чергування певних елементів.
Рапорт – частина узору, що повторюється.
-         Які бувають орнаменти?
У народній вишивці поширені рослинні і геометричні орнаменти. Створюючи рослинні узори, художники завжди звертались до природи, відбирали найхарактерніше. Рослинні орнаменти створюються із спрощених квіток, листочків, стебелець.
– А з чого створюються геометричні орнаменти? (Розгляд зразків)
Геометричний орнамент також використовували для оздоблення одягу і рушників. Цей вид орнаменту є традиційним для Поділля.
Цими днями ми святкували 140-ву річницю від дня народження великої української поетеси Лесі Українки. Вона жила серед сільського населення і  дуже любила носити вишивану сорочку і вінок (фото-слайд «Леся у народному вбранні, 1878 р») Окрасою музею-садиби у Колодяжному є вишита хрестиками і мережена сорочка, подарована Лесею подрузі дитячих літ В.Й.Дмитрук. Показ слайдів з альбому Олени Пчілки «Українські узори»

2. Орнаментальна символіка України. (група «Фантазія»)
Вужики або кривульки на рушнику – то знаки Води. А де вода – там життя. Ламана лінія – безкінечник. Вона розповідає про те, що життя продовжується, бо воно вічне. А чотирикутники, кружечки - то символ Сонця. Пряма лінія – Земля. Квадратики можуть означати й поле. А кривульки – насіння. Ромбічні знаки – це символ родючості Землі-матері, щедро засіяної, зігрітої Сонцем, щоб буяло життя наше.
         Сила вишиванки – у її візерунках. Думки і бажання ваші, коли вишиваєте, мають бути чисті, добрі і радісні. Тоді у вишиванці буде чарівна сила.
        
3. Навчальна гра (робота в групах)
Фантазія – (створення візерунка на компютері)
Дивосвіт” – (з набору геометричного матеріалу)
Гармонія (з використанням трафаретів)
Барвограй – (з геометричних фігур на магнітній дошці)

4. Перевірка виконаної роботи на комп’ютері
Вчитель.
Вишивання хрестиком – один із найпоширеніших в українських народних вишивках швів, який вимагає точної лічби. (Технологічна карта)
Сьогодні ви будете створювати геометричні орнаменти на папері в клітинку, а створений візерунок будете переносити на тканину (вишивати їх). Кожна клітинка паперу відповідає хрестикові узору.
Можна заштрихувати кольоровим олівцем клітинки – хрестики на малюнку, а можна в кожній клітинці кольором малювати хрестик.
Технологія виготовлення виробу
Розгляньте таблицю. На ній подані зразки простих геометричних візерунків. Ви можете вибрати один із них або створити свій за власним задумом, можна взяти тільки окремі елементи.

5. Бесіда про значення кольорів на вишивці (Група «Барвограй»)
Кожна область, кожний район, а часто і окремі села з покоління в покоління, передавала свої кольори, візерунки. За кольором, орнаментом на виробах можна визначити місце їх створення. Народні майстри старанно зберігають свої традиції. У нас, на заході України візерунки вбирали всі барви веселки. В них поєднувалися кольори бордо, червоний, чорний, жовтий, зелений, синій та інші. Червоний колір – силу, жовтий – колір сонця, зелений – оптимізму, успіху, фіолетовий – творчості, сірий – стриманості, елегантності.   
    
6. Правила безпечної роботи з інструментами під час вишивання (повторення)

ü Щоб виконувати вишивку було зручно, потрібно правильно організувати робоче місце. Стіл має стояти так, щоб світло падало зліва.
ü При вишиванні слід стежити за положенням тулуба, не сутулитись, не схиляти низько голову.
ü Для голок повинно бути спеціально відведене місце. Подушечки для голок і булавок можуть бути різними – приклеєні до коробочки з булавками; з кишенькою для зберігання дрібних інструментів;
ü Не можна користуватися іржавою або зігнутою голкою. Ніколи не брати голку до рота, не встромляти в одяг.
ü Ножиці повинні лежати з зімкнутими лезами зліва від вишивальниці.
ü Після закінчення роботи потрібно прибрати своє робоче місце.

V. Практична робота
         Створення орнаментів на основі геометричних фігур на папері в клітинку за допомогою кольорових олівців.
1.                Фантазія – ромб.
2.                Дивосвіт – прямокутник.
3.                Гармонія – трикутник.
4.                Барвограй – квадрат.
Фізкультхвилинка – танцювальні рухи під пісню Аліни Гросу «Рушничок»

VI Самостійна робота учнів.
Вишивання хрестиком частини узору. (звучить спокійна мелодія)
Загадка
Вишивальниця уміє вправно голочку тримати,
Рівно хрестик нашивати.
Та чогось вона я бачу, вже не шиє,
Гірко плаче.
Як терпіть біду таку? Я не влежу в коробку
І до дівчинки гукаю:
- Голка коле? Знаю, знаю.
Поможу тобі охоче: на середній пальчик схочу,
І тоді тобі ніколи голка пальчика не вколе.
(наперсток)
Учитель слідкує за роботою, допомагає учням.

VII. Оцінювання робіт.

VIII. Підсумок уроку.

Напередодні свята Святого Василя та Дня Соборності України Тернопільська область долучилась до всеукраїнського громадського проекту «Єдина Україна. Схід і Захід разом». Рушник, виконаний нашими майстринями, доповнив всеукраїнську вишивану доріжку.
(слайд «Єдина Україна»)
На згадку про сьогоднішню зустріч ми хочемо продовжити рушникову доріжку єдності і подарувати вам ці маленькі сувенірні рушнички, як символ дружби і співпраці у рамках «Клубу професійного спілкування».


Презентація:






















Немає коментарів:

Дописати коментар